Fem deilige dager i San Sebastian

kommentarer

Kom, bli med meg til San Sebastian.

I dette innlegget forteller jeg om kystparadisets hemmeligheter og besøk "utenfor normalen"; favoritter, lokale edelstener og populære spisesteder, som har gjort denne regionen til et kulinarisk reisemål i generasjoner.

Når jeg er ute og reiser, er jeg på konstant leting etter de beste stedene å spise, de mest trendy nye hotellene, de hotteste konsertene og hendelsene og noe "quirky", morsomt og eventyrlystent. San Sebastian er en godtepose for det meste, og for de fleste.

Kulinarisk verdensklasse

San Sebastián er en travel ferieby i Biscayabukten, i Spanias fjellrike Baskerland. I sommermånedene fylles de lokale strendene - Playa de la Concha og Playa de Ondarreta - med besøkende fra nesten hvert hjørne av Europa, og puster internasjonal smak inn i denne bastionen av baskisk kultur. Disse fantastiske middelhavsstrendene er innrammet av en pittoresk promenade, omgitt av verdensberømte restauranter, som viser de nyeste smaker og trender som forventet av noen av verdens mest innovative kokker. Den brosteinsbelagte gamlebyen, Parte Vieja, huser eksklusive butikker og forførende levende pintxo-barer, som parrer lokale viner med «bite-size» regionale retter. Hvis du elsker tapas, vil du elske pinxtos!

(Teksten fortsetter under bildet)

Hvorfor samles så mange flotte restauranter i denne enklaven ved sjøen? Kan det være at det baskiske kulinariske senteret også er basert i San Sebastián? Basker Culinary Center er et kulinarisk fundament som ble opprettet i 2009 av Mondragon University og en gruppe av de beste baskiske kokker for å omforme regionen til en gastronomisk supermakt. Det ser ut til å fungere.

Dag #1

Før sommeren slo ut i full blomst bestemte jeg meg for å besøke San Sebastián for å oppdatere harddisken min, og minne min smakspalett om hvorfor jeg elsker denne regionen så mye.

Ved ankomst San Sebastián ble bagasjen pakket ut på fantastiske Hotel Maria Cristina (www.hotel-mariacristina.com), uten tvil det beste hotellet i San Sebastian, med utsikt over elven Urumea. Dette hotellet, i belle epoque-æra, er bare åtte minutter fra Playa La Concha, og tilbyr kun elegante rom med kostnadsfri Wi-Fi, flatskjerm-TV og marmorbad. Et komfortabelt og innbydende hjem under mitt fem-dagers opphold.

Først på min gourmet-agenda var Ibai restaurante (ibai1.llanteramunoz.info), en kjellernivå-restaurant, drevet av tre brødre, som fanget verdens oppmerksomhet i 2016 da Forbes oppførte Ibai som en av de 16 kuleste stedene å spise. I over 29 år har Ibai gitt hyggelig overraskelser til gjester med kreative retter som reflekterer regionens historie og kultur. La kredittkortene dine være hjemme, her gjelder kun cash.. En annen "quirk" er at Ibai bare er åpen for lunsj i ukedagene. Det stemmer, Ibai er ikke åpent til middag, ei eller i helger. Reservasjoner må også gjøres personlig. Til tross for alt stresset, er det sjelden et ledig bord i sikte.

(Teksten fortsetter under bildet).

Jeg besøkte Ibai med min kulinariske venn Katherina, en kokk fra Georgia (USA). Vi ble ønsket velkommen i døren noe som faktisk får deg til å føle deg veldig velkommen. I løpet av få minutter nøt vi en deilig rødvin fra Rioja Bodega Andres Romeo 2005, og prøvesmakte steinsopp, parret med en perfekt tilberedt pommesaus og stekt hake med persille saus, muslinger og kokotax, fylt baby blekksprut med rik svart blekksaus. Kort oppsummert; vår lunsj på Ibai var en innetier, gjort enda bedre med vennlig service i en familieatmosfære. Ærlig talt følte jeg meg beæret over å bli sittende i en av bare 22 stoler i en av de fineste restaurantene i regionen.

Hvis jeg måtte finne et lite problem med San Sebastián, ville det være at å spise mer enn ett fantastisk måltid om dagen er virkelig for mye for den gjennomsnittlige personen. Å spise to fulle måltider på en dag i San Sebastián, belaster ikke budsjettet så mye som det strammer buksene! For å løse dette luksesproblemet var planen min å spise ett fullt måltid om dagen, og deretter besøke en av barene for å ha ett mindre måltid. Det var min plan. Som du kan forestille deg, faller selv de beste planene fra hverandre når fristelsen vinker.

Senere, da den tidlige sommersolen dyppet under horisonten, spaserte jeg over til Casa Urola (www.casaurolajatetxea.es), eid og ledet av kokk Pablo og hans kone Begonia. Tradisjonen tro mens jeg er i Baskerland, starter jeg alltid med 1 eller 2 pintxos i baren sammen med et glass vin. For 2,5 euro for ett glass gir Marques De Alella særs mye valuta for en hvitvin fra et område i Catalunya kjent for sin cava . Rødvinen med samme etikett var litt skuffende, men det magiske kjøkkenet ville snart distrahere tankene og min palett.

Pablo er en mester med kull-stekte grønnsaker, kjøtt og fisk, så jeg ga etter for fristelsen og bestille grillet grønn paprika; knasete og røykfylt med en fin grillet smak ... en utrolig frisk godbit. For min hovedrett valgte jeg grillet breiflabb med grønnsaker. Det var lett og fullt mettende måltid ... en virkelig minneverdig slutt på en utmerket første dag i San Sebastián.

Jeg hater å velge ut favoritter, men hvis jeg måtte velge, ville Casa Urola være min favoritt restaurant i San Sebastián.

Dag #2:

Etter en avslappende morgen på stranden, dro jeg ut til Rekondo (www.rekondo.com) til lunsj. Rekondo er en familiedrevet restaurant i San Sebastián, med muligens den beste vinlisten i regionen - eller kanskje til og med i hele Spania. En venn og kollega fra Madrid ble med til lunsj. Siden Rekondo er hans favorittrestaurant i området, gjorde han valgene, noe som fungerte perfekt.

Hva som gjør Rekondo spesiell, (bortsett fra fremragende mat) er deres argentinske sommelier. Han kjenner sin jobb. Mens han nyter en herlig årgang, delte han en historie om et nylig besøk av noen velstående hedgefondsgutter fra New York som kom til Rekondo, villige til å betale litt ekstra for å smake den beste vinen. «Sky was the limit», sa de. De ga sommelieren "carte blanche" for å velge hvilken vin han fant egnet. Husk at vinkjelleren på Rekondo har utvalg av vin som lett kan kjøpe en leilighet i en større europeisk by.

Etter måltidet lovpriset gjestene sommelieren med for hans vinvalg, og spurte da om prisen for flaskene de nettop hadde drukket. Når sommelieren brakte ut en regning for 37 euro, ble de stumme. Han kunne ha krevde dem tusenvis og de ville gjerne ha betalt. I stedet viste han dem at kvaliteten ikke alltid kommer med en høy prislapp. Sommeliers som dette bringer lidenskap og ærlighet til en bransje som ofte er kjent for snobberi.

Til middag dro jeg til Bocado (www.bokadomikelsantamaria.com), det eneste stedet hvor du kan spise ute med utsikt over den vakre bukten Biscaya. Bocado har et bra kjøkken, og jeg likte virkelig den smørbrune fileten med tunge sammen med friske grønnsaker. Det var den perfekte settingen for et kveldsmåltid under stjernene, i den varme middelhavsbrisen, men ingen roof top eller andre steder med terrasse man kan spise ute i byen.

Dag #3:

Etter en annen lat morgen tok jeg en taxi til den vakre kystbyen Getaria. Jeg prøver å alltid ta kystruten for å suge opp det vakre landskapet. Denne fantastiske kjøreturen tar bare 1 time. Når jeg ankommer, spaserer jeg målrettet gjennom landsbyen til jeg kommer til min favorittbutikk. Tro mot min norske arv; min favorittbutikk er en ansjosbutikk. Det er riktig ... ansjoser. Målet mitt er enkelt ... å kjøpe med meg noen av de beste ansjosene hjem, så jeg kan la smaken av denne turen sitte på tungen min i minst noen dager ekstra.

Etter en rask spasertur jobber jeg opp en appetitt før jeg besøker Elkano (www.restauranteelkano.com), en familiedrevet restaurant som jeg har kommet til siden mitt første besøk til San Sebastián. Min bestilling er alltid den samme: Piggvar og et glass skarp Chardonnay fra Osseano vingård. Bedre piggvar finnes ikke i Europa.

Jeg tilbrakte hele ettermiddagen med å nyte sjarmen til Getaria med ett motiv for øyet: Å å nyte et tidlig kveldsmåltid på restaurant Kaia (www.kaia-kaipe.com), som ligger i nærheten av havnen. Kaia tilbyr en fantastisk utsikt over havet. I løpet av de siste 25 årene med reising og bespisning ute, har jeg alltid nøye valgt de beste restaurantene, for å gi de beste, førstehånds vurderinger for mine kunder.

Dessverre, til tross for å høre gode ting om Kaia, ble jeg skuffet nesten umiddelbart ved ankomst. Jeg satt i et hjørne bak en vegg mens jeg ventet på at noen fra serviceteamet skulle legge merke til meg. I mellomtiden stod ikke mindre enn ti servitriser sammen ved inngangen, lo og fortalte vitser, mens deres gjester testet grensene for tålmodigheten. Etter å ha ventet mer enn det var rimelig, gikk jeg til inngangsområdet for å plassere bestillingen min. Det ble bare verre derfra. Jeg bestemte meg for å forlate Kaia før jeg bestilte hovedretten. Denne erfaringen understreker betydningen av kvalitetsservice. Hvis tjenesten er dårlig, vil ingen huske hvor flott maten er.

Halvveis på vei tilbake til San Sebastián bestemte jeg meg for å eksperimentere med en annen bemerkelsesverdig restaurant på min liste. Jeg bestemte meg for å ha min siste middag (ikke å forveksle med det siste måltid) på Ganbara (www.ganbarajatetxea.com), en flott bar og pintxos-hotspot i overetasjen med en liten restaurant nede som jeg alltid besøker til lunsj.

Jeg henga meg til en utmerket entrecote og gjorde meg kjent med den fremragende vinlisten for glass, som er verdsatt når man reiser alene. Det er generelt sett altfor ofte et redusert utvalg av viner på glass. Men denne gangen fristet vertskapet med et glass fra en Vega Sicilia Valbuena fra 2010, for 16 euro per glass, noe som er omtrent det samme som man ville betale for en veldig vanlig Pinot Noir i en amerikansk restaurant. Fast bestemt på å fortsette min overbærenhet, bestilte jeg også min favoritt dessert, bestående av stekt melkebrød og vaniljeiskrem.

Dag #4:

Vel vitende om at dagen idag var min siste hele dag i San Sebastián, kunne jeg ikke dra uten å besøke vennene mine på Kokotxa (restaurantekokotxa.com). Kokotxa ligger midt i gamlebyen, kokk Dani Lopez og hans kone Estela lager magi hver dag for et publikum på 50 entusiastiske middagsgjester. Restauranten har en velfortjent Michelin-stjerne, takket være Dani's fascinerende stil og panache. Vi valgte markedsmenyen, og var fornøyd med det som alltid. Helt ærlig, for pengene mine, vil jeg heller spise på en pop-up-restaurant med Dani-matlaging, enn å ha en multi-retters på noen "anerkjente" restauranter som nevnes i de kulinariske guidebøkene i store byer rundt om i verden, fra Tokyo til Mexico . Med Dani på kjøkkenet, ville jeg virkelig følge ham og teamet hans omtrent hvor som helst.

Dag #5:

Det er på tide å snakke om frokost. Ikke bare en vanlig frokost ... men frokost så bra, så original, at du husker det med et smil hele dagen og ser frem til det igjen neste morgen når du lukker øynene for å sove.

Da jeg først kom til San Sebastián, fortalte min venn Gabriela at hun hadde en utrolig frokost på en bar som heter Gorriti for nesten tretti år siden, og som hun fortsatt besøker jevnlig. Helt ærlig, jeg har passert dette stedet minst hundre ganger og ikke gitt det en tanke. Det ligger på forsiden av et marked og ser ut som en kafeteria ved et busstopp, så jeg gikk aldri inn. Stor feil. Før nå.

(Teksten fortsetter under bildet).

I løpet av mine fem dager i San Sebastián, nøt jeg frokost her på Gorriti wwww.bargorriti.com hver morgen og nøt hver bit. Her blir en liten baguette forvandlet med villsvin, sylteagurk og vårløk og Bonito med ansjos og paprika. Jeg var avhengig. Det er ingen annen måte å forklare det på. Gorriti er en av de beste lokale stedene i San Sebastián, og i mine øyne det beste stedet for pintxos. Og i en region kjent for pintxos, sier det ikke lite.

Etter min siste frokost sa jeg farvel, lovet at jeg ville komme tilbake igjen og satte kursen hjem til min familie i Antwerpen. Men jeg savner San Sebastian, nesten hver eneste dag.

Ta gjerne kontakt for flere tips hvis San Sebastian er ditt neste reisemål.